
Jolanta DARCZEWSKA

PRASA ROSYJSKA PO PRZEŁOMIE W ROKU 1991

Zderzenie władzy działającej poza kontrolą z wolnością słowa jest w Rosji zja­
wiskiem nowym. Wypowiedziano nawet pogląd, ze jedyną prawdziwą władzą są 
media. To określenie jest jednak równie nieadekwatne, jak „demokratyczna 
prasa ”.

CHARAKTERYSTYKA OGÓLNA

Po nieudanej próbie puczu w sierpniu 1991 roku Borys Jelcyn wydał de­
kret, na mocy którego rozwiązano KPZR i zawieszono wydawanie gazet, które 
opowiedziały się po stronie puczystów. We wrześniu 1991 roku komunistyczna 
„Prawda”, „Sowietskaja Rossija”, „Raboczaja tribuna” i inne dzienniki poja­
wiły się ponownie, nie zmieniając dotychczasowej linii politycznej. Liberalne 
gazety, które należały do partii, Komsomołu lub parlamentu (Rady Najwyższej 
ZSRR), a nie obejmował ich dekret Jelcyna -  m.in. „Sowietskaja kultura” 
(obecnie „Kultura”), „Komsomolskaja prawda”, „Moskowskij komsomo­
lec”, „Izwiestija” -  postanowiły się uwolnić od organizacji, które je założyły. 
Monopol informacyjny państwa został złamany i dziś istnieje w Rosji wiele 
prywatnych wydawnictw (na przykład joint venture wydawnictwa „Izwiestija”
i amerykańskiego koncernu prasowego Hearsta, Dom Wydawniczy „Kom- 
miersant”, spółka „Megapolis” czy „Siegodnia”, której organem założyciels­
kim jest grupa „Most”).

Po rozpadzie ZSRR rosyjskie mass media zaczęły odczuwać poważne 
problemy finansowe. Rynek prasowy okazał się zupełnie nie przygotowany 
na odcięcie od dotacji państwowych. Wyższe ceny papieru, maszyn poligraficz­
nych, rosnące koszty dystrybucji i utrzymania lokali redakcyjnych spowodo­
wały, że na przełomie roku 1991 i 1992 wiele gazet znalazło się na krawędzi 
bankructwa. W lutym 1992 roku rząd zaoferował pożyczki sporej liczbie gazet, 
ale zostały one przeznaczone głównie na spłatę długów; kredyty nie były 
w stanie rozwiązać problemów finansowych prasy, z którymi boryka się ona 
do dziś, a ich przydzielenie dało początek systemowi subwencjonowania prasy.

Do nowych praw rynku jako pierwsza dostosowała się gazeta „Izwiestija”, 
która zaczęła publikować reklamy i ogłoszenia. Największe i najlepsze gazety 
niezależne („Niezawisimaja gazieta”, „Kommiersant”), które nie były doto­



Prasa rosyjska po przełomie w roku 1991 115

wane przez rząd, również szukały podobnych sposobów na przetrwanie. Daw­
ne komunistyczne gazety były nadal finasowane z funduszów partii. Dziś na­
wet już tego nie ukrywają1. Problemy finansowe zmusiły większość redakcji do 
podniesienia cen gazet i ich prenumeraty, co spowodowało znaczny spadek 
liczby czytelników. Czołowe tygodniki obozu reformatorów „Litieratumaja 
gazieta”, „Moskowskije nowosti” utrzymały na przykład około dwadzieścia 
pięć procent czytelników z 1991 roku. Średnio nakłady spadły ponad dziesię­
ciokrotnie, a ceny prasy wzrosły dwanaście tysięcy razy2.

Pozytywne nastawienie do mediów w późnych latach osiemdziesiątych 
było głównie rezultatem naruszenia przez nie ideologicznego tabu i podawa­
nia rewelacyjnych informacji, które władza poprzednich siedemdziesięciu lat 
skrywała przed społeczeństwem3. W okresie Gorbaczowowskiej „głasnosti”, tj. 
jawności myśli, koncepcji, dyskusji, prasa uległa radykalnej metamorfozie
i zaprezentowała całkiem odmienny od dotychczasowego obraz swego kraju: 
informowała o tragicznych konfliktach, odsłaniała kulisy walki o władzę, pisała 
o przejawach totalitarnego zdziczenia, co niewątpliwie przyczyniło się do 
radykalizacji nastrojów społeczeństwa.

Od 1991 roku zaufanie do środków masowego przekazu -  mimo znacznego 
wzbogacenia oferty wydawniczej (w 1992 roku pojawiły się pisma niezależne: 
„Niezawisimaja gazieta”, „Obszczaja gazieta”, „Kommiersant daily” oraz 
„Stolica”, „Megapolis-Express”, „Kommiersant”, „Kuranty”; w 1993 roku ga­
zeta „Siegodnia”, którą założyła część redakcji dziennika „Niezawisimaja ga­
zieta”; w tymże roku powstała „Nowaja jeżedniewnaja gazieta”, która wyłoniła 
się z dziennika „Komsomolskaja prawda”) -  systematycznie malało z powodu 
ich rozpolitykowania i dydaktyzmu. Szacuje się, że prasa rosyjska stanowi 
źródło informacji dla około 5% obywateli, podczas gdy telewizja jest takim 
źródłem dla 85% mieszkańców Rosji. Nierzetelność, skłonność do komentarza 
zamiast sprawozdania, tendencyjność, brak dobrego reportażu i wiele innych 
odziedziczonych po komunizmie wad dziennikarstwa powoduje niechęć do tych 
mediów. Do spadku zainteresowania prasą przyczyniała się też, w miarę upływu 
czasu, niewiara społeczeństwa w sukces reform demokratycznych, które środki 
masowego przekazu wypromowały. Ponadto nowe władze Rosji nie zdołały 
wypracować „cywilizowanego” modelu współpracy z mediami, o czym świad­
czą stale podejmowane przez nie próby „ręcznego” sterowania prasą. Rezulta­
tem jest obecna sytuacja: pomimo prawa do krytyki działań władzy proces 
podejmowania decyzji w Rosji jest taką samą tajemnicą, jak za czasów Breż­

1 Zob. „Prawda” 1995, nr 43 (23 III).
2 Dla porównania: wódka w tym czasie podrożała tysiąc razy, a chleb dwa tysiące razy 

(„Argumienty i fakty” 1995 (17 IV).
3 Kierując się wytycznymi Marksa, Engelsa i Lenina partia komunistyczna stworzyła wysoko 

ideową prasę partyjno-radziecką, uczyniła ją głównym narzędziem realizacji zadań KPZR.



116 Jolanta DARCZEWSKA

niewa. W 1992 roku zagranicznych korespondentów nie wpuszczano na rządo­
we briefingi, a rząd utworzył radę, z ministrem prasy i informacji Michaiłem 
Połtoraninem na czele, która jako jedyne źródło dostarczała zagranicznym 
dziennikarzom informacji o rozwoju reform gospodarczych w Rosji. W ciągu 
ostatnich lat nic się pod tym względem nie zmieniło; po rozpoczęciu interwencji 
w Czeczenii „demokratyczne” władze powołały Ośrodek Informacyjny, który 
przekazywał mediom „jedynie słuszną”, oficjalną wersję wydarzeń.

Niezależnie od wszystkiego wolność słowa stała się w Rosji cenioną warto­
ścią. Nie pomagają już zapewnienia o konieczności „doskonalenia polityki 
informacyjnej”. Stało się oczywiste, źe w sytuacji wolnego wyboru tego rodza­
ju polityka w ogóle nie ma racji bytu, a próby przywrócenia cenzury napoty­
kają zdecydowany sprzeciw. Prasa rosyjska, na którą pod koniec 1994 roku 
składało się 2364 tytuły gazet codziennych i 2219 tytułów innych czasopism4, 
uniezależnia się od dyrektyw, traci też swą dominującą wcześniej cechę -  
jednomyślność. Aby uzyskać pełną wiarygodność, musi jednak całkowicie 
uniezależnić się od subwencji państwowych i nauczyć się funkcjonować 
w warunkach wolnego rynku.

SYTUACJA DZIENNIKARZY

Prawdę mówiąc, od czasów „głasnosti” aż do ostatnich miesięcy dzienni­
karze w Rosji mogli się czuć bezpiecznie, mimo że często zajmowali się nie­
bezpiecznymi sprawami, takimi jak mafia czy korupcja w armii i na szczytach 
władzy. Pojawiające się od czasu do czasu doniesienia o zabójstwach lub 
szykanowaniu dziennikarzy tonęły w powodzi informacji o rosnącej przestęp­
czości i wielu innych „gorących” tematów.

Sytuacja zmieniła się dopiero w październiku ubiegłego roku, kiedy 
w budynku redakcji dziennika „Moskowskij komsomolec” wybuchło dwieście 
gram trotylu rozrywając na strzępy młodego dziennikarza Dmitrija Chołodo- 
wa, który deptał po piętach rosyjskim generałom, oskarżając ich o malwersacje 
w armii. Drugim takim przypadkiem była śmierć popularnego dziennikarza 
telewizyjnego Władisława Listjewa na początku marca bieżącego roku. W obu 
przypadkach media wskazywały na polityczne motywy zabójstwa. Dziennika­
rze poczuli się zagrożeni. Na konferencji prasowej po zabójstwie Chołodowa 
podkreślono, że „dziennikarze nie tylko nie mogą liczyć na pomoc władz, ale 
sami stają się ofiarami agresji milicji. Tylko w 1994 roku z rąk «nieznanych 
sprawców» zginęło 20. dziennikarzy”5. Znakomita większość sprawców tych 
zabójstw pozostaje nieznana, a więc bezkarna.

4 Serwis informacyjny agencji „Interfax” (28 IV 1995).
5 Tę wypowiedź Pawła Gutionowa, przewodniczącego Komitetu Obrony Praw Dziennikarzy 

przy Związku Dziennikarzy Rosji, przytacza „Kommiersant daily” 1994, nr 197 (18 X).



Prasa rosyjska po przełomie w roku 1991 117

Z aktami terroru, jak zgodnie twierdzą dziennikarze rosyjscy, graniczy 
wywierana na nich presja polityczna i ekonomiczna. Średnia płaca dziennika­
rza wynosi w Rosji 100 tys. rubli (czyli niespełna 20 dolarów, dolar bowiem 
przekroczył już wartość 5 tys. rubli; dla porównania przeciętny miesięczny 
dochód na jednego mieszkańca jest równy 280 tys. rubli). „Czy za takie pienią­
dze można uczciwie wykonywać swą pracę? Czy w takich warunkach można 
się dziwić, że prasa jest skorumpowana”? -  skarżyli się uczestnicy odbytego 
niedawno (27-28 kwietnia bieżącego roku) IV Zjazdu Związku Dziennikarzy 
Federacji Rosyjskiej, powtarzając w kuluarach jako anegdotę stwierdzenie 
przewodniczącego Związku Wsiewołoda Bogdanowa, że „dziennikarz rosyj­
ski jest prawdziwym fenomenem: pieniądze weźmie, ale prawdę napisze”.

Ostatnio środowisko wyraźnie się ożywiło. Powołano fundację „Niebez­
pieczna Strefa” oraz fundusz ubezpieczeń dziennikarzy. W Moskwie powstanie 
„pogotowie ratunkowe”, do którego zagrożony dziennikarz będzie mógł 
w każdej chwili zadzwonić. Związek prowadzi rozmowy z MSW na temat 
utworzenia „gorących linii” we wszystkich regionach i udzielenia pomocy 
dziennikarzom proszącym o interwencję milicji. Zażądano zwrotu mienia by­
łego Związku Dziennikarzy ZSRR, które przeszło pod zarząd Komitetu do 
Spraw Majątku Państwowego. Przede wszystkim jednak dziennikarze jednym 
głosem zaapelowali o zaprzestanie prób przywrócenia cenzury.

>

PRZYCZYNY I FORMY OGRANICZEŃ 
ROSYJSKIEJ WOLNOŚCI SŁOWA

Nowa ustawa prasowa weszła w życie 6 lutego 1992 roku. Zabrania ona 
całkowicie tworzenia monopolu informacyjnego i uniemożliwia jakąkolwiek 
cenzurę. Jednak ani kodeks cywilny, ani kamy nie przewidują kary za naru­
szenie tego prawa. Przypadki zniesławienia karane są niewielką grzywną, 
a publikowanie artykułów jawnie nacjonalistycznych czy antysemickich pra­
ktycznie nie spotyka się z odzewem ze strony organów sądowych. 29 paździer­
nika 1993 roku powstał wprawdzie Sąd Rozjemczy do Spraw Sporów Dzien­
nikarskich, ale obsługiwał głównie trwającą wówczas kampanię wyborczą do 
parlamentu. Ttiż po wyborach dekretem z 31 grudnia 1993 roku Borys Jelcyn 
przekształcił go w Izbę do Spraw Sporów Dziennikarskich przy Prezydencie 
Federacji Rosyjskiej. Ten arbitraż, wspierany moralnie i materialnie przez 
administrację prezydenta, nigdy nie cieszył się zaufaniem. Niedawno zresztą 
Izbą zainteresowali się deputowani, zapowiadając debatę na ten temat oraz 
skierowanie wniosku do Trybunału Konstytucyjnego, który powinien rozpa­
trzyć, czy jej działalność i prezydencki dekret są zgodne z konstytucją.

Fikcją jest również ochrona prawna przed ingerencją polityczną w media. 
Pierwsze próby takiej ingerencji podjęto już w 1992 roku. Michaił Połtoranin, 
ówczesny minister prasy i informacji, zagroził niezależnym gazetom zamknię­



118 Jolanta DARCZEWSKA

ciem, jeśli wydrukują materiał krytyczny o Jelcynie. W tymże roku głośna się 
stała uchwała Rady Najwyższej Federacji Rosyjskiej o przejęciu sprywatyzo­
wanej gazety „Izwiestija”, która do 1991 roku była organem Rady Najwyższej 
ZSRR. Sprawę rozstrzygnął Trybunał Konstytucyjny i gazeta utrzymała nie­
zależność. W okresie konfrontacji między prezydentem a parlamentem ten 
ostatni wielokrotnie wzywał do zinstytucjonalizowania kontroli nad media­
mi. W lipcu 1993 roku Rada Najwyższa przyjęła poprawki do ustawy prasowej 
ustanawiające nadzór parlamentu nad prasą i telewizją. Powołano nawet Fe­
deralną Radę Nadzorczą do Spraw Mediów. Do realizacji postanowień nie 
doszło, po wakacjach parlamentarnych prezydent, jak wiadomo, przystąpił 
do ostatecznego szturmu na Radę Najwyższą. Pod koniec września tegoż roku 
Połtoranin zebrał w siedzibie TASS-u szefów ważniejszych agencji informacyj­
nych i redaktorów naczelnych i zażądał od zebranych „przekazywania dobrych 
informacji” oraz zdecydowanego przeciwstawienia się bzdurom: wiadomo­
ściom dostarczanym mediom przez zbuntowanych deputowanych.

Już te choćby przykłady dowodzą, że deklarowane intencje „demokratycz­
nych” władz (nowa ustawa prasowa była ponoć najbardziej postępowym doku­
mentem, jaki kiedykolwiek zatwierdziła Rada Najwyższa6) od początku rozmi­
jały się z praktyką. Po dojściu Jelcyna do władzy kuratelę nad mediami objął 
Michaił Połtoranin, początkowo minister prasy i informacji, a po VII Zjeździe 
Deputowanych (w przededniu Zjazdu na skutek krytyki deputowanych złożył 
dymisję) dyrektor specjalnie powołanego dlań Federalnego Ośrodka Informa­
cji do Spraw Koordynacji Polityki Informacyjnej. Połtoranin, cieszący się wó­
wczas bezgranicznym zaufaniem prezydenta, był z gruntu przeciwny niezależ­
ności prasy i wolności słowa. Poglądów nie zmienił do dziś. Podczas wspomnia­
nego zjazdu dziennikarzy, pod koniec kwietnia bieżącego roku zaatakował na 
przykład Fundację Ochrony Jawności, „którą opanowali agenci CIA, FBI 
i Mosadu”7. Kolejny szef Ministerstwa Prasy i Informacji, Michaił Fiedotow, 
prawnik, okazał się całkowicie bezradny wobec poczynań parlamentu, który 
„otwarcie wypowiadał się przeciwko wolności słowa” i po kilku miesiącach 
urzędowania, w lipcu 1993 roku, na znak protestu sam podał się do dymisji.

Początkowo władze Federacji Rosyjskiej nie miały żadnej koncepcji funk­
cjonowania mediów. Świadczy o tym chociażby burzliwa w ciągu ostatnich lat 
historia „centrum dowodzenia” prasą. Po zlikwidowaniu ośrodka Połtoranina 
(22 grudnia 1993 roku, notabene Ministerstwo Prasy i Informacji zlikwidowa­
no natychmiast po dymisji Fiedotowa) powołano Komitet Federacji Rosyjskiej 
do Spraw Prasy i Informacji, a jego przewodniczącym w randze ministra został 
Borys Mironow, który zasłynął z publicznych oświadczeń w rodzaju: „Jeśli

6 „Rossijskije wiesti” 1994, nr 174 (15 X). Dziennik ten był organem Rady Najwyższej do czasu 
jej rozwiązania w październiku 1993 roku; obecnie jest trybuną administracji prezydenta Jelcyna.

7 „Obszczaja gazieta” 1995, nr 18 (4-10 V).



Prasa rosyjska po przełomie w roku 1991 119

rosyjski nacjonalizm to faszyzm, to jestem faszystą”8. Pod naporem krytyki 
prasy centralnej, zarzucającej mu brak kompetencji, Mironow podał się do 
dymisji, a jego obowiązki od listopada 1994 roku przejął Siergiej Gryzunow. 
Równolegle nadzór nad mediami sprawuje wspomniany już Michaił Połtora- 
nin, obecny przewodniczący parlamentarnego Komitetu do Spraw Polityki 
Informacyjnej oraz odpowiedzialny za nie z ramienia rządu wicepremier Sie­
rgiej Szachraj.

Coraz częściej pojawiające się z ich strony zapowiedzi „doskonalenia po­
lityki informacyjnej państwa” oraz inne inicjatywy świadczą o zdecydowanym 
zwrocie w tej polityce. Przewodniczący komitetu parlamentarnego przygoto­
wał ostatnio ustawę O wspieraniu przez państwo środków masowego przekazu 
i wydawnictw książkowych przewidującą utworzenie Fundacji Rozwoju Me­
diów, przejęcie przez nią państwowych zakładów poligraficznych, kombinatów 
papierniczych, stacji nadawczych itp. Fundacja miałaby się zajmować także 
centralnym rozdziałem dotacji państwowych, „co w praktyce oznacza próbę 
przywrócenia monopolistycznej władzy państwa nad mediami”9. Po burzliwej 
dyskusji prasowej ustawa została odrzucona przez Radę Federacji. Zatwier­
dzono jednak zgłoszoną z inicjatywy rządowego Komitetu Federacji Rosyj­
skiej do Spraw Prasy i Informacji ustawę O zamówieniach państwowych na 
wydawnictwa FR. Rzecz polega na tym, że rząd, czyli Komitet, będzie zlecać 
redakcjom i współwydawnictwom publikowanie określonych materiałów albo 
wykupywać część nakładów prasy. Chodzi o wspieranie, jak to określił prze­
wodniczący Rady Federacji Władimir Szumiejko, tzw. „społecznie ważnych 
inicjatyw mediów”10. Co to właściwie znaczy i według jakich kryteriów okre­
ślać się będzie, kogo wesprzeć, nie sprecyzowano. Zdaniem wielu komentato­
rów, a także przewodniczącego Związku Dziennikarzy Federacji Rosyjskiej 
Wsiewołoda Bogdanowa, taka ustawa to walne zwycięstwo władzy wykona­
wczej. Dla dziennikarzy, dla całej rosyjskiej prasy, ta ustawa może mieć tra­
giczne wprost następstwa -  mówiono.

Kolejnym krokiem do ubezwłasnowolnienia mediów jest przygotowywana 
ustawa o reklamie. Projekt opracował Urząd Antymonopolowy, przy pełnym 
jednak poparciu parlamentarnego komitetu Połtoranina. Przewiduje on znacz­
ne ograniczenie swobody publikowania reklam, co praktycznie pozbawiłoby 
media jednego z podstawowych źródeł utrzymania.

To jeszcze bynajmniej nie koniec zagrożeń. Rosyjskiej prasie brakuje pa­
pieru. Rzecz w tym, że w procesie prywatyzacji rząd, aby nie wzmocnić nad­
miernie mediów, zakazał redakcjom nabywania akcji zakładów papierniczych.

8 „Moskowskije nowosti” 1994, nr 32 (19 VIII).
9 M.in. „Siegodnia” 1994, nr 226 (25 XI).

10 „Kommiersant daily” 1993, nr 6 (17 I).



120 Jolanta BARCZEWSKA

Prywatne koncerny papiernicze wywindowały ceny papieru dla odbiorców 
krajowych, wolą zresztą swoją produkcję zbywać za granicę. Doszło do tego, 
że w początkach stycznia bieżącego roku, aby wydrukować moskiewskie ga­
zety, naruszono strategiczne rezerwy państwowe papieru. Podobną politykę 
prywatyzacyjną prowadzono także wobec zakładów poligraficznych. Ich akcje 
mógł kupić każdy, z wyjątkiem zespołów redakcyjnych. Rezultat: pod aktual­
nymi cenami papieru i usług poligraficznych ugnie się niezależność każdej 
redakcji, tym bardziej że w uchwalonym budżecie na rok 1995 Duma Państwo­
wa (poza czterema tytułami finansowanymi przez państwo) nie przewidziała 
subwencji dla prasy.

Nie służy mediom permanentna rywalizacja między poszczególnymi gałę­
ziami władzy. Przez kilka ostatnich tygodni trwał na przykład spór między 
rządem a prezydentem o szefa Komitetu do Spraw Prasy Siergieja Gryzuno- 
wa. Czernomyrdin dążył do usunięcia go, Jelcyn zaś postawił na swoim i Gry- 
zunow, zdeklarowany zwolennik prezydenta, dziennikarz z dwudziestopięcio­
letnim stażem, pozostał. Mieniący się obrońcą prasy Gryzunow na początku 
maja bieżącego roku wystosował do premiera Czernomyrdina pismo w sprawie 
przyznania niektórym tytułom częściowych dotacji. Sam fakt nie jest zaskaku­
jący, bardziej argumentacja: „po cofnięciu subwencji przez Dumę media staną 
się zakładnikami ambicji politycznych tych struktur, które je utrzymują”11 -  
stwierdził.

RELACJA: WŁADZE -  PRASA

Stosunki między władzą a prasą nie są w Rosji proste. Stary system infor­
macyjny runął, lecz nowy nie powstał. Państwo dotąd nie przekazało dzienni­
karzom środków produkcji oraz pomieszczeń redakcyjnych, w których pracują. 
W 1994 roku subwencjonowano 216 tytułów prasowych12. Jest to kolejny 
dowód, że na szczytach władzy dotąd nie zrozumiano, jaka jest rola prasy. 
Rodzi to, jak już wspomniałam, liczne konflikty, a zakusy polityków na media 
są widoczne gołym okiem.

W tegorocznym napiętym budżecie federalnym na potrzeby mediów prze­
znaczono 100 mld rubli, w tym: 1 mld na wydawnictwa dla ociemniałych, 14

11 „Siegodnia” 1995, nr 81 (4 V).
12 „Kommiersant daily” 1995, nr 33 (24 III). Kryteria przyznawania dotacji nie są określone. 

Faktem jest, że od 1992 roku regularnie otrzymywały dotacje m.in. gazety ortodoksyjnych komu* 
nistów „Prawda” i „Sowietskaja Rossija”. Warto też wspomnieć, że rządowa „Rossijskaja gazieta” 
oskarżyła niedawno Siergieja Gryzunowa o kierowanie się własnym widzimisię i korupcję przy 
rozdzielaniu dotacji, ale Izba do Spraw Sporów Dziennikarskich przy Prezydencie Federacji 
Rosyjskiej oczyściła go z zarzutu i dziennik rządowy musiał przeprosić szefa Państwowego Komi­
tetu do Spraw Prasy i Informacji.



Prasa rosyjska po przełomie w roku 1991 121

mld na dotacje dla agencji informacyjnych i telewizji, pozostałe zaś 85 mld na 
potrzeby periodyków, których założycielem jest państwo: rządowego dzienni­
ka „Rossijskaja gazieta”, gazety „Rossijskije wiesti”, organu administracji 
prezydenta, oraz czasopism „Rodina” i „Rossijskaja Fiedieracyja”13. Pozosta­
łe gazety zostały odcięte od dotacji, czyli skazane na wymarcie, jako że działal­
ność wydawnicza w Rosji jest deficytowa.

Zaistniała paradoksalna sytuacja: gazety komunistyczne, a także wiele 
niezależnych gazet, które powstały na fali walki z komunistycznym totalitaryz­
mem, negatywnie nastawione wobec rządu i prezydenta, korzystają z dotacji 
państwowych, gdyż samodzielnie nie byłyby w stanie przetrwać. Z analizy 
opublikowanej w niezależnym dzienniku „Niezawisimaja gazieta”14 wynika, 
że niemal cała opiniotwórcza prasa centralna (zaliczono doń m.in. gazety: 
„Moskowskij komsomolec”, „Moskowskije nowosti”, „Izwiestija”, „Kuran­
ty”, „Prawda”, „Moskowskaja prawda”, „Niezawisimaja gazieta”, „Wiek”, 
„Siegodnia”, „Diełowyj mir”, „Kommiersant daily”, „Trud”, „Rossijskije wie­
sti”, „Nowaja jeżedniewnaja gazieta”, „Wieczemiaja Moskwa”) jest zdecydo­
wanie krytyczna wobec obecnych władz Rosji.

Prezydent Jelcyn krytykowany jest najczęściej za brak umiejętności roz­
wiązywania problemów kraju, autorytarny styl rządzenia, uzależnienie' od 
licznych faworytów, rezygnację z demokratycznych wartości, chęć utrzymania 
się u władzy za wszelką cenę, doprowadzenie do rozłamu obozu demokraty­
cznego, intrygi pałacowe, umacnianie resortów siłowych, a ostatnio -  za sposób 
rozwiązania konfliktu czeczeńskiego. Zdeklarowanymi przeciwniczkami pre­
zydenta Jelcyna są: „Moskowskaja prawda”, „Niezawisimaja gazieta”, 
„Wiek”, „Moskowskij komsomolec”, „Prawda”; krytycznie wobec Jelcyna 
nastawione są takie gazety, jak: „Siegodnia”, „Nowaja jeżedniewnaja gazie­
ta”, „Kuranty”, „Kommiersant”, „Diełowoj mir”, „Izwiestija”.

Rząd i premiera Wiktora Czernomyrdina (tego ostatniego w mniejszym 
stopniu) krytykują najczęściej: „Moskowskaja prawda”, „Prawda”, ale także 
„Izwiestija”, „Moskowskij komsomolec”, „Wiek”, „Niezawisimaja gazieta”, 
„Siegodnia”, „Kommiersant daily”.

Równie krytyczna, zdaniem analityków, jest ocena ogólnej sytuacji poli­
tycznej kraju. Media (zwłaszcza „Siegodnia”, „Moskowskaja prawda”, „Die­
łowyj mir”, „Wiek”, „Niezawisimaja gazieta”, „Nowaja jeżedniewnaja gazie­
ta”) protestują przeciwko kryminalizacji gospodarki i polityki. Część prasy 
(”Niezawisimaja gazieta”, „Siegodnia”, „Wiek”, „Kuranty”, „Moskowskij 
komsomolec”, „Izwiestija”) dostrzega przejawy rezygnacji władz z demokra­
tycznych przemian, część (”Siegodnia”, „Nowaja jeżedniewnaja gazieta”,

13 Zob. „Raboczaja tribuna” 1995, nr 37 (24II); „Kommiersant daily” 1995, nr 53 (24 III).
14 Zob. „Niezawisimaja gazieta” 1995, nr 30 (16II).



122 Jolanta DARCZEWSKA

„Wiek”, „Diełowyj mir”, „Kommiersant daily”, „Moskowskaja prawda”) jest 
zbulwersowana nagonką na wielki biznes prywatny. Większość opiniotwór­
czych dzienników (przede wszystkim „Izwiestija”, „Siegodnia”, „Wiek”, 
„Niezawisimaja gazieta”, „Kuranty”, „Nowaja jeżedniewnaja gazieta”, 
„Moskowskij komsomolec”, „Kommiersant daily”, „Prawda”) obawia się dal­
szego wzrostu roli rosyjskich służb specjalnych, zwłaszcza szefa Służby Bez­
pieczeństwa Prezydenta, Aleksandra Korżakowa.

CZECZENIA JAKO SPRAWDZIAN ROSYJSKIEJ WOLNOŚCI SŁOWA

Bez wątpienia w Rosji toczą się obecnie boje o kontrolę nad prasą, zwła­
szcza niezależną, które przy okazji ujawniają mechanizmy samej walki o wła­
dzę. Uwidoczniło się to szczególnie wyraźnie po rozpoczęciu interwencji 
w Czeczenii. Gazety codzienne obozu reformatorów („Izwiestija”, „Kom­
miersant daily”, „Siegodnia”, „Moskowskij komsomolec”, „Komsomolskaja 
prawda” i „Niezawisimaja gazieta”) bezlitośnie demaskowały wszystkie kłam­
stwa. Potępiły je także zorientowane na reformy tygodniki: („Literatumaja 
gazieta”, „Argumienty i fakty”, „Moskowskije nowosti”, „Obszczaja gazie­
ta”). Przyłączyły się do nich znane z antyjelcynizmu (i dwukrotnie w ciągu 
ostatnich czterech lat zawieszane: w sierpniu 1991 i we wrześniu 1993 roku) 
gazety opozycji komunistycznej (”Prawda”, „Sowietskaja Rossija”) oraz na­
cjonalistycznej („Zawtra”, która do września 1993 roku funkcjonowała pod 
tytułem „Dień”).

Wojna w Czeczenii była jednocześnie swoistym sprawdzianem rosyjskiej 
wolności słowa, która Kremlowi, jak się okazało, jest absolutnie niepotrzebna. 
Informacje oficjalne, przekazywane przez specjalnie w tym celu powołany (1 
grudnia 1994 roku) Tymczasowy Ośrodek Informacyjny przy Rządzie Federa­
cji Rosyjskiej były całkowicie sprzeczne z tym, co korespondenci mediów 
i agencji rosyjskich i zagranicznych widzieli na własne oczy. Lektor rządowego 
kanału telewizyjnego, który głosił oficjalną wersję wydarzeń w Czeczenii, mu­
siał usprawiedliwiać się przed widzami, że przekazuje im takie informacje.

Piętnujące brudną wojnę media znalazły się pod obstrzałem kremlowskich 
„jastrzębi”. Kreml wytoczył wypróbowaną armatę: prymitywne kłamstwa. Już 
na początku grudnia wiceminister do spraw narodowościowych Aleksander 
Kotienkow stwierdził, że „Dudajew kupił dziennikarzy. Emisariusze Dudaje- 
wa przywieźli 10 min dolarów w gotówce, aby rozpocząć wojnę informacyjną 
przeciwko Rosji”. Później gazety państwowe („Rossijskaja gazieta”, „Ros- 
sijskije wiesti”, „Krasnaja zwiezda”) donosiły, że na garnuszku Dudajewa 
znaleźli się demokraci: Siergiej Kowalow, Siergiej Juszenkow i inni.

W grudniowym orędziu do narodu sam prezydent oskarżył media o dzia­
łalność antypaństwową: „Wszystko, co dzieje się w Republice Czeczeńskiej, 
znajduje się pod moją szczególną kontrolą. Wiem, że czeczeńscy przywódcy



Prasa rosyjska po przełomie w roku 1991 123

robią bardzo wiele, aby doprowadzić do rozłamu w centralnych władzach 
Rosji. Jest mi wiadomo, że wiele środków masowej informacji w Rosji funk­
cjonuje nie bez czeczeńskich pieniędzy”15. Krytyka władz wobec niezależnej 
prasy nie ograniczała się do słów. Gazety przez cały czas trwania działań 
wojennych donosiły o czynnym utrudnianiu pracy dziennikarzom. Metody 
stosowano różne: od odcinania łączności telefonicznej i niszczenia sprzętu 
poczynając, na ciężkich pobiciach i ostrzeliwaniu pojazdów ze znakami roz­
poznawczymi „prasa” kończąc.

Później prezydent wycofał swe oskarżenie, najprawdopodobniej uznawszy, 
że przed zbliżającymi się wyborami wobec mediów trzeba stosować subtelniej­
sze metody. (Zresztą, jak starałam się to pokazać, otwarte represje nie miałyby 
większego sensu, skoro prasę z łatwością można stłamsić za pomocą na przy­
kład cen papieru czy cofnięcia subwencji.) W wygłoszonym w dwa miesiące 
później posłaniu do parlamentu Jelcyn powrócił do swej poprzedniej demo­
kratycznej retoryki: „Rosyjskie środki masowego przekazu w ciągu ostatnich 
lat stały się wpływowym mechanizmem obrony demokracji. Konstytucyjna 
zasada wolności prasy pozostaje nienaruszona. Bez tego nie może istnieć 
demokratyczne społeczeństwo, państwowość Rosji. Były próby okiełznania 
prasy rękami prezydenta. Nie udało się to i nie uda. Jeśli chcemy zachować 
te kiełki wolności, które wyrosły w surowym rosyjskim klimacie, powinniśmy 
działać wspólnie”16.

Na marginesie dodam, że również to ostatnie orędzie zostało totalnie 
skrytykowane przez niezależną prasę. Dziennikarze stwierdzili, że Jelcyn nie 
zauważył ostrego kryzysu państwowości, nie przedstawił sposobów rozwiąza­
nia kryzysu czeczeńskiego, albowiem najprawdopodobniej ich nie ma, skoro 
ograniczył się do stwierdzenia, że „władze federalne będą walczyć o pokój na 
Kaukazie Północnym”.

SZANSE „CZWARTEJ WŁADZY”

Na początku bieżącego roku w rosyjskiej prasie oficjalnej pojawiły się 
oskarżenia prasy liberalnej o zdradę ojczyzny. Wiaczesław Kostikow (wó­
wczas jeszcze rzecznik prasowy Jelcyna, a obecnie ambasador Rosji w Waty­
kanie) zaatakował media za brak patriotyzmu i czujności: „W czasie kryzysu 
czeczeńskiego rosyjskie media zademonstrowały swą potęgę, stały się praw­
dziwą władzą. [...] W wyniku ścisłego sojuszu między liberalnymi demokratami 
a znaczną częścią prasy powstał nowy rodzaj broni masowego rażenia -  terror 
informacyjny. [...] Prezydent to nie panna na wydaniu i niekoniecznie trzeba go

15 Serwis informacyjny TASS-u (27 X II1994).
16 Serwis Informacyjny TASS-u (16 I I 1995).



124 Jolanta BARCZEWSKA

kochać. Można go nienawidzić, tak jak nienawidzi go była nomenklatura, 
której odebrał władzę. lyiko ja nie zamierzam zachwycać się odwagą reporte­
rów, kiedy w ekstazie «wolnego strumienia informacji» rozgłaszają wiadomości
o dyslokacji jednostek wojskowych. Ciekawe, jak Amerykanie potraktowaliby 
podobną wolność, gdyby coś podobnego stało się podczas «Pustynnej Burzy»? 
Co chcemy osiągnąć, obnażając w masochistycznej ekstazie swoje rany i de­
monstrując je całemu światu?”.

Zderzenie władzy działającej poza kontrolą z wolnością słowa jest w Rosji 
zjawiskiem nowym. Wypowiedziano nawet pogląd, że jedyną prawdziwą wła­
dzą są media. To określenie jest jednak równie nieadekwatne, jak „demokra­
tyczna prasa”. Termin „demokracja” w Rosji jest bowiem zarezerwowany 
przede wszystkim dla obozu prezydenckiego, bez względu na charakter jego 
działalności politycznej. Jakość i poziom demokracji zależy nie tyle od stopnia 
dojrzałości społeczeństwa, ile od tego, kto zasiada na kremlowskim tronie17. 
Podobnie „czwarta władza” w żaden sposób nie jest w stanie wpływać na 
politykę i decyzje kadrowe.

Po rozwiązaniu parlamentu w październiku 1993 roku niektórzy dzienni­
karze mogli odnieść wrażenie, że uczestniczą we władzy. Informacje dostar­
czone kanałami poufnymi pozwoliły im zdemaskować wysoko postawionych 
urzędników i oskarżyć ich o korupcję i kłamstwa. Śmierć Chołodowa, rozer­
wanego bombą, którą nadesłano zamiast materiałów kompromitujących pew­
nych generałów, położyła kres złudzeniom. Zrozumiano, że władze bawią się 
dziennikarzami. „Czwarta władza” została uwikłana w bieżące gry polityczne. 
Świadczą o tym najdobitniej coraz liczniejsze artykuły pisane na zamówienie, 
w tym dotyczące również Polski18. Za najatrakcyjniejszą ofertę dla czytelnika 
redakcje uważają „przecieki” informacji. Manipulacji nie oparły się nawet 
dzienniki niezależne. Nie będąc równoprawnym graczem, stały się narzę­
dziem, w bardziej lub mniej zręczny sposób wykorzystywanym przez polity­
ków19. Tej smutnej prawdzie towarzyszy głęboki kryzys moralny i polityczny 
oraz apatia rosyjskiego społeczeństwa.

Odpowiedzialny za media wiceminister Siergiej Szachraj ubolewał na 
kwietniowym zjeździe dziennikarzy, że zburzono system upowszechniania in­
formacji oficjalnej. Administrację prezydenta niepokoi przede wszystkim 
„brak koordynacji działalności mediów” oraz... „spadek aktywności propagan­
dowej Rosji na arenie międzynarodowej”. Stwierdzenia te znalazły się w pro­
jekcie dekretu O utworzeniu Federalnej Agencji do Spraw Państwowej Polityki

17 Zob. S. Popowski ,  Postpieriestrojka, „Rzeczpospolita” 1995, nr 84 (8-9IV).
18 Zob. choćby na przykład artykuły Jurija Iwanowa na temat przystąpienia Polski do NATO 

czy „polskiego Katynia” (polskich obozów jeńców radzieckich) publikowane na łamach dzienni­
ków „Rossijskaja gazieta” i „Rossijskije wiesti”.

19 Zob. „Obszczaja gazieta” 1995, nr 8 (23 II-l III).



Prasa rosyjska po przełomie w roku 1991 125

Informacyjnej. Projekt opublikowało ostatnio wiele dzienników2 („Rossijs- 
kaja gazieta” jako pierwsza, czemu nie należy się dziwić, gdyż gazeta rządowa 
jest skłócona z własnym ministrem Siergiejem Gryzunowem, którego zapro­
ponowano na szefa tej Agencji), komentując samą potrzebę istnienia „jedno­
litej państwowej polityki informacyjnej” jako powrót do metod towarzysza 
Susłowa, z lekka uwspółcześnionych pod kątem przyszłych wyborów prezy­
denckich i parlamentarnych.

Najbardziej niepokojącym sygnałem jest jednak rozpatrywanie mediów 
w kategoriach bezpieczeństwa państwa. Takie stanowisko zaprezentowała 
Rada Bezpieczeństwa Federacji Rosyjskiej w opublikowanym projekcie no­
wej koncepcji bezpieczeństwa Rosji, którą dziennikarze z miejsca ochrzcili 
mianem „instrukcji dotyczącej budowania podstaw socjalizmu”21. W projekcie 
stwierdzono m.in., że „rosyjskie media -  czyli system kształtowania świadomo­
ści społecznej: światopoglądu, opcji politycznych, wartości etycznych -  nie 
realizują prawa obywateli do informacji, a nawet stanowią zagrożenie dla 
bezpieczeństwa państwa. Manipulowanie informacją prowadzi do destabiliza­
cji społeczeństwa. [...] W celu zapewnienia bezpieczeństwa informacyjnego 
władze powinny chronić społeczeństwo przed przekazywaną przez prasę infor­
macją kłamliwą, wypaczoną i niewiarygodną”.

Już samo postawienie tej kwestii daje władzom podstawę do pracy wycho­
wawczej z nieposłusznymi mediami -  ostrzegają komentatorzy. Władze Fede­
racji Rosyjskiej mogły się przekonać, że bez specjalnego wysiłku można za­
mknąć usta kilku gazetom lub paru kanałom telewizyjnym. Czy powiedzie się 
im już najwyraźniej podjęta próba ponownej obróbki umysłów Rosjan, którym 
w ciągu ostatnich dziesięciu lat otwarły się oczy? Odpowiedź na to pytanie, jak 
się wydaje, można będzie dać dopiero po wyborach -  parlamentarnych 
w grudniu bieżącego roku i prezydenckich w czerwcu roku przyszłego.

Warszawa, 15 maja 1995 roku

20 M.in. „Rossijskaja gazieta” 1995, nr 81 (25 IV); „Obszczaja gazieta” 1995, nr 17 (27 IV).
21 „Kommiersant daily” 1995, nr 27 (15 II).


